Ekonomi

Emirates, %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı kullanan test uçuşuyla bir kilometre taşına daha imza attı

Emirates, %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı (SAF) ile çalışan tek motorlu Boeing 777-300ER ile ilk önemli test uçuşunu gerçekleştirdi. Dubai kıyı şeridi üzerinde bir saatten fazla süren uçuş, Dubai Uluslararası Havalimanı’ndan (DXB) kalktı ve Kaptan Pilotlar Fali Vajifdar ve Khalid Nasser Akram tarafından yönetildi. Uçuş ekibine, Emirates COO’su Adel Al Redha ve Emirates Uçuş Operasyonları Başkan Yardımcısı Kaptan Hassan Hammadi eşlik etti.

BAE’nin 2023’ü “Sürdürülebilirlik Yılı” ilan etmesi nedeniyle SAF kullanılarak yapılan test uçuşunun özel bir anlamı var. Bu yıl BAE’nin güç, iklim değişikliği ve diğer sürdürülebilirlik sorunları gibi zorluklara yenilikçi çözümler arama kararlılığını gösterecek. Uçuş, bölümün gelecekte %100 SAF kullanımını sağlamak ve BAE’nin sürdürülebilirlik hedeflerini ilerletmesine yardımcı olmak için ortak çabasını tamamlıyor.

Emirates’in Orta Doğu ve Kuzey Afrika’da bir ilke imza atan %100 SAF kullanan test uçuşu, SAF kullanımındaki ölçeği artırma hedefiyle paralel olarak yaşam döngüsü CO2 emisyonlarını azaltmaya yönelik büyük ölçekli çabaları güçlendiriyor. Uçuşlar ayrıca gelecekteki SAF testleri için oyunun kurallarının daha iyi tanımlanmasına yardımcı olacak ve uçaklar için %100 ikame SAF yakıtının onaylandığı sertifikasyon sürecini destekleyecektir. Şu anda, SAF’ın tüm uçaklarda kullanımı, yalnızca geleneksel havacılık yakıtlarıyla %50’ye kadar karıştırıldığında onaylanmıştır.

Emirates, geleneksel havacılık yakıtının özelliklerini taşıyan bir SAF karışımı tedarik etmek ve geliştirmek için GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste ve Virent ile birlikte çalıştı. Her karışım oranında bir dizi kimyasal ve fiziksel yakıt özelliği ölçümü yapılmıştır. Çok sayıda laboratuvar testi ve zorlu denemelerden sonra, uçak yakıtının niteliklerini taklit eden bir karışım oranı elde edildi. Neste tarafından sağlanan HEFA-SPK (suyla işlenmiş ester ve yağ asitleri ve sentetik parafin gaz yağı) içeren 18 ton SAF ile Virent tarafından sağlanan HDO-SAK (su ile oksijeni giderilmiş sentetik aromatik gaz yağı) karıştırıldı. GE90 motorlarından birinde %100 SAF kullanılırken, diğer motorda konvansiyonel havacılık yakıtı kullanıldı.

Test uçuşu, özel olarak harmanlanmış SAF’nin güvenli ve güvenilir bir yakıt kaynağı olarak uyumluluğunu ayrıca göstermektedir. Bu girişimin umut verici sonucu, tüm endüstri verileri yelpazesine ve SAF karışımları üzerine yapılan araştırmalara katkıda bulunuyor. Ayrıca, jet yakıtının yerini alacak %100 drop-in SAF’nin standardizasyonunun ve gelecekte onaylanmasının yolunu açıyor.

Emirates Havayolu Operasyonları Müdürü Adel Al Redhaşu açıklamaları yaptı:   “Bu uçuş, Emirates için bir kilometre taşını ve segmentimiz için olumlu bir adımı temsil ediyor. En büyük sorunlarımızdan biri olan karbon ayak izimizi azaltmak için birlikte çalışıyoruz. Bu %100 SAF test uçuşunun gerçekleştiğini görmek için uzun bir yol kat ettik. Emirates, GE motorlarından birinde %100 SAF kullanan bir Boeing 777 uçuran ilk yolcu şirketi oldu. Bu tür taahhütler, gelecekteki düzenleyici onaylar için daha yüksek oranlarda SAF karışımlarının kullanıldığını ortaya koyan veriler sağlayarak sektörün SAF bilgisine kritik katkılar sağlar. Bu nedenle, dönüm noktası niteliğindeki test uçuşlarının, tedarik zincirini ölçeklendirmeyi mümkün kılarak SAF’ı daha erişilebilir ve yaklaşılabilir hale getirmeye yardımcı olacağını umuyoruz. En önemlisi, gelecekte bölüm içinde daha geniş kabul görmesi için uygun maliyetli olmasına yardımcı olacağını umuyoruz.”

GE Aerospace Orta Doğu, Doğu Avrupa ve Türkiye Küresel Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı Aziz Koleilat Bir açıklamada şunları söyledi: “GE Aerospace olarak, Emirates’i bu büyük başarıdan dolayı kutluyoruz. SAF, havacılık endüstrisinin 2050 yılına kadar net sıfır hedefine ulaşmasına yardımcı olmada kritik bir rol oynuyor ve %100 SAF’yi test etmek için bunun gibi işbirlikleri bizi bu hedefe ulaşmaya daha da yaklaştıracak. Tüm GE Aerospace motorları bugün onaylı SAF karışımlarıyla çalışabilir ve biz de %100 SAF’nin onaylanma ve benimsenme sürecini desteklemeye yardımcı oluyoruz.”

Omar Arekat, Ticari Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Başkan Yardımcısı, Boeing Company Orta Doğu Boeing, Emirates’i sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) kullanan başarılı uçuş testlerinden dolayı tebrik ediyor. SAF, havacılık bölümünün 2050 yılına kadar güçlü bir işbirliği gerektiren net sıfır taahhüdünde kritik bir rol oynayacaktır. Bu testlerde Emirates ile ortak olmaktan gurur duyuyoruz ve SAF’nin dünya çapında yaygın olarak kullanılmasını sağlamak için ortaklarımızla çalışmalarımızı ilerletmeyi dört gözle bekliyoruz.”

Mosab Alkubaisy, Havayolu Müdürü, Orta Doğu, Honeywell Aerospace “Teknolojimizin böylesine önemli bir testte kullanılması bizi heyecanlandırıyor. 331-500 yardımcı güç ünitesi (APU), Boeing 777 uçak sisteminin ayrılmaz bir parçasıdır. APU, ana motorun, çevresel kontrolün ve acil durum yedekleme sistemlerinin yerde ve seyir sırasında çalışmasını sağlar. Ana tahrik motorlarıyla aynı yakıtı kullanır. Şu anda, APU’nun yalnızca %50 SAF’de çalışması onaylanmıştır, bu nedenle bu test, tüm APU işlevlerinin ve yeteneklerinin %100 SAF’de çalıştığını göstermek için harika bir ilk adımdır.”

Jonathan Wood, Neste EMEA Başkan Yardımcısı, Yenilenebilir Enerji “Sürdürülebilir havacılık yakıtı, hava yolculuğundan kaynaklanan emisyonların azaltılmasında paha biçilmez bir rol oynuyor, ancak karbondan arındırma potansiyelinden tam olarak yararlanmak için %100 SAF kullanımını sağlamamız gerekiyor. Neste MY Sustainable Aviation Fuel ile Emirates uçuşu gibi test uçuşları, %100 SAF sertifikasına doğru atılan değerli bir adımdır. Neste olarak SAF’nin erişilebilirliğini ve kullanımını hızlandırmak için iş ortaklarımızla yakın işbirliği içinde çalışıyoruz ve bu yılsonu itibarıyla SAF üretim kapasitemizi yılda 1,5 milyon tona çıkardık. SAF’ın Dubai’ye olan tedarikini de artırmayı sabırsızlıkla bekliyoruz.”

Virent, Inc.. Baş Hukuk Müşaviri ve Lider Dave Kettner “Virent’in teknolojisi, yaygın olarak bulunan bitki bazlı şekerleri, geleneksel havacılık yakıtıyla karıştırmaya gerek kalmadan, %100 sürdürülebilir havacılık yakıtı oluşturan bileşenlere dönüştürüyor. Ana şirketimiz Marathon Petroleum Corporation ile birlikte, güç çeşitliliğinin olduğu bir geleceğe yatırım yaparak bugünün güç ihtiyaçlarını karşılamaya kararlıyız ve bugünün uçuşu bu taahhüdün olağanüstü bir örneğidir. “Emirates, GE Aerospace, Boeing, Honeywell ve Neste’deki ileri görüşlü meslektaşlarımızla birlikte çalışma ve günümüzün modern uçak motorlarını veya havacılık segmentine hizmet eden altyapıyı değiştirmeden sürdürülebilir havacılığa güç sağlayabileceğimizi gösterme fırsatına sahip olduğumuz için heyecanlıyız. ”

ENOC Kümesi CEO’su  Saif Humaid Al Falasi, BAE Lideri Pir Muhammed bin Zayed en-Nehyan tarafından “Sürdürülebilirlik Yılı” ilan edilen 2023’te gerçekleşen bu başarıya övgüde bulundu. Bu başarı aynı zamanda karbondioksit emisyonlarını azaltmak ve iklim nötrlüğü hedefine ulaşmak için paha biçilmez bir adımdır.

Saif Humaid Al Falasi “ENOC olarak, sürdürülebilir havacılık yakıtı için ulusal bir yol haritası uygulamak üzere stratejik iş ortaklarımızla yakın çalışmaya öncelik veriyoruz. Bu, yalnızca havacılığın karbondan arındırılmasını hızlandırmayı amaçlamakla kalmaz, aynı zamanda BAE’nin iklim nötr hedeflerine ulaşmasına, yakıt verimliliğini ve ekonomisini artırmasına ve ayrıca BAE’yi sürdürülebilir havacılık yakıtı için bölgesel bir merkez olarak konumlandırmasına katkıda bulunur. Dubai Havalimanlarına havacılık yakıtı tedarikinde aktif rol oynayan ENOC Cluster, sürdürülebilir havacılık yakıtını güvence altına alıp harmanlayarak bu başarıyı paylaşıyor.”

Emirates, CO2 emisyonlarını en aza indirmeye yardımcı olan girişimleri desteklemek için kararlılıkla çalışırken, operasyonel iyileştirmelerin yanı sıra yakıt verimliliği ve tasarruf açısından büyük adımlar attı. Havayolu ayrıca, IATA’nın 2050 yılına kadar net sıfır emisyon elde etme konusundaki ortak şube taahhüdünü temel alıyor ve operasyonel yakıt verimliliğini, SAF’yi, düşük karbonlu havacılık yakıtlarını (LCAF) ve yenilenebilir enerjiyi artırma olasılıklarını araştırıyor.

Havayolu ayrıca, operasyonel olarak mümkün olduğunda gereksiz yakıt tüketimini ve emisyonları azaltmanın yollarını aktif olarak araştıran ve uygulayan kapsamlı bir yakıt verimliliği programına sahiptir. Programın en değerli çalışmasının merkezinde, her uçuş için en verimli uçuş planını oluşturmak için hava seyrüsefer hizmeti sağlayıcılarıyla ortaklaşa çalışan “esnek rotalar” veya esnek rotaların uygulanması yer alır. Bu çalışma 2003’ten beri devam ediyor ve Emirates, bu seyahat programı sistemini mümkün olduğunca dünya çapında standart işletim prosedürü olarak uygulamak için IATA ile birlikte çalışıyor.

Emirates, ilk uçuşunu uçak yakıtı ile karıştırılmış SAF kullanarak 2017 yılında Chicago O’Hare’den kalkan bir Boeing 777 uçuşunda yaptı. Havayolu, 2020’de SAF ile çalışan ilk A380’ini teslim aldı ve Stockholm’den bire bir uçuşlar için 32 ton SAF ikmali yaptı.

 

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu